Hoy recibimos en la cueva a Sovereign King, un cantante que le ha puesto voz a temazos de Warface, Rebelion, Deadly Guns y N-Vitral, entre otros. ¡Bienvenidos a nuestra primera entrevista con un vocalista de hard!
Loud Cave: Hola Liam, ¡bienvenido a la cueva! Es un placer para nosotros poder charlar con la voz de muchos de nuestros tracks de música hard favoritos. La primera pregunta es obligada, ¿cómo te encuentras?
Sovereign King: Bueno, en primer lugar… permitidme daos las gracias por invitarme a charlar con vosotros, me siento muy honrado. ¡Es la primera vez que me entrevistan! Así que este es un momento especial para mí, y me siento genial. ¡Gracias por preguntar!
Loud Cave: Hi Liam, welcome to the cave! It’s a pleasure for us to be able to chat with the voice of many of our favourite hard music tracks. The first question is a must, how are you feeling?
Sovereign King: Well, first of all… let me thank you very kindly for having me for the chat, I’m very honoured. This is my first ever interview! So this is a special moment in time for me, and I feel great. Thank you for asking!
LC: Eres originario de Gran Bretaña, así que nos preguntamos cómo es la escena del hard allí. ¿Mucha gente escucha este tipo de música? En caso de que no, ¿crees que Gran Bretaña irá creando una comunidad a lo largo de los años?
SK: Por lo que he visto, la escena hard sigue siendo bastante tranquila. No conozco a nadie que escuche este tipo de música aquí, lo cual me sorprende, ya que en las regiones del norte de Reino Unido les encanta la música dance, alternativa y más heavy. Creo que esta música se traducirá perfectamente en el Reino Unido, sólo necesita al artista o artistas adecuados para romper esa barrera con una o dos colaboraciones.
Creo que los chicos de Rebelion podrían hacer que eso ocurriera algún día. Lo comparo con el reciente éxito del K-Pop; algo que era muy exclusivo e importante para Corea del Sur es ahora uno de los géneros musicales más importantes del mundo.
El hardcore, el hardstyle, el uptempo, el rawstyle, etc, acabarán teniendo el mismo tipo de transición.
LC: You’re originally from the UK, so we’re wondering how the hard music scene is like there. Do many people listen to this kind of music? If not, do you think UK will build up a community over the years?
SK: The hard music scene is still quite quiet from what I’ve seen. No one I know actually listens to this kind of music here, which blows my mind, since in the northern regions of the UK they love dance, alternative and heavier styles of music. I think this music will translate perfectly in the UK, it just needs the right artist/s to bridge that gap with a collaboration or two.
I could see the Rebelion guys being the ones to potentially make that happen one day. I liken it to the recent success of K-Pop; something that was very exclusive and important to South Korea is now one of the biggest genres of music worldwide today.
Hardcore, hardstyle, uptempo, rawstyle, etc, will definitely have that same kind of transition eventually.
LC: Además de ser cantante, también tocas la guitarra. ¿Cómo surgió tu pasión por la música? ¿Quiénes fueron tus referentes al principio de tu carrera? Siendo aún más concretos, ¿cómo acabaste en el hard?
SK: Desde que tengo uso de razón me encanta la música. Michael Jackson fue mi primera y sigue siendo una de mis principales influencias. Desde que tenía unos 4 años solía poner ‘Thriller’ en el reproductor de vinilo de mis padres, todos los días. Bailaba en mi habitación y me hacía pasar por Michael. Estoy convencido de que la canción ‘Beat It’ también plantó la semilla de la guitarra. Es una de mis canciones favoritas de todos los tiempos, gracias a la guitarra de Eddie Van Halen.
Descubrí a Kiss unos años después, cuando tenía unos 6 años, tras escuchar su versión de ‘God Gave Rock ‘N’ Roll To You II’ de la película Bill and Ted’s Bogus Journey. Solía levantarme a las 4 o 5 de la mañana todos los días antes de ir al colegio para ver la película y escuchar la canción al final. Siempre cantaba en el coro del colegio y para mí mismo en casa, así que cantar siempre estuvo ahí.
Cuando llegué al instituto descubrí Limp Bizkit, Korn, Slipknot y la WWF (que solía estar muy influenciada por la música heavy metal). Fue entonces cuando decidí coger una guitarra y obligarme a aprender todo lo que pudiera, ¡y así ha sido desde entonces!
En cuanto a encontrarme a mí mismo en la música hard, Remco (productor de Warface) estaba trabajando en algo de música con Deadly Guns y necesitaba a alguien para un remix de Slipknot (‘Devil’s Rage’). Buscó en YouTube vocalistas que hicieran versiones de Slipknot y me encontró. Después de quedar contentos con el remix, me enviaron la instrumental de ‘Power of Truth’ y me preguntaron si podía escribir letras/voces para ella… ¡Y el resto es historia!
LC: Besides being a singer, you also play the guitar. How did your passion for music come about? Who were your references at the beginning of your career? Being even more concrete, how did you end up in hard music?
SK: From as early as I can remember, I’ve loved music. Michael Jackson was my earliest and still is one of my main influences. From around the age of 4 years old, I used to put ‘Thriller’ on my parents vinyl player, daily. I’d dance in my bedroom to it and pretend I was Michael performing. I’m convinced the song ‘Beat It’ planted the seed for the guitar too. That’s one of my favourites songs of all time, all thanks to Eddie Van Halen’s guitar playing.
I not long discovered Kiss a few years after this, at around 6 years old, after discovering their cover of ‘God Gave Rock ’N’ Roll To You II’ from the movie Bill and Ted’s Bogus Journey. I used to wake up around 4-5 AM every day before school just to watch that movie and let the song play through at the end. I was always singing in the school choir and to myself at home, so singing was always there.
Once I reached high school I discovered Limp Bizkit, Korn, Slipknot and the WWF (which used to be heavily influenced by heavy metal music). That’s when I decided to pick up a guitar and force myself to learn whatever I could. And it’s been that way ever since!
When it came to finding myself in hard music, Remco (Warface producer) was working on some music with Deadly Guns and needed someone for a Slipknot remix (Devil’s Rage). He searched YouTube for vocalists doing Slipknot covers and found me. After they were happy with the remix, they sent me the instrumental to ‘Power of Truth’ and asked if I could write lyrics/vocals for it… And the rest is history!
LC: En tu SoundCloud podemos escuchar covers a distintos tipos de música. ¿Tienes carrera aparte de la música hard? ¿Tocas o has tocado en algún grupo?
SK: La única carrera que tengo actualmente y por la que estoy muy agradecido es hacer voces y colaboraciones con varios artistas de todo el mundo, principalmente de hardstyle. Creo que si me hubieran dicho hace 10 años que me estaría haciendo un nombre en el mundo de la música hard, habría estado pataleando y gritando que quería estar en una banda (y todavía lo hago), pero ahora soy tan fan de esta música y escena, que no puedo creer lo afortunado que soy de formar parte de su historia.
Las covers de diferentes tipos de música son sólo una expresión de lo diverso que es mi gusto musical. En un momento puedo estar escuchando a Meshuggah, al siguiente a Tina Turner o a las Spice Girls, y luego a Eminem. En realidad me gusta todo y creo que eso es lo que me permitió convertirme en fan del hard tan rápidamente. Si es música que me hace sentir algo… ahí estoy.
LC: In your SoundCloud we can listen to covers to different types of music. Do you have a career apart from hard music? Do you play or have you played in any band?
SK: The only career I have currently and which I’m very grateful for is doing vocals and collaborations with various artists around the world, mainly in hardstyle. I think if you had told me 10 years ago that I’d be making a name for myself in the world of hard music, I’d have been kicking and screaming that I want to be in a band (and I still do), but I am now such a big fan of this music and scene, that I can’t believe how fortunate I am to be part of it’s history.
The covers of different types of music is just an expression of how diverse my music taste it. One minute I could be listening to Meshuggah, the next it’ll be Tina Turner or the Spice Girls, then it’ll be Eminem. I love it all really and I think that’s what allowed me to become a fan of hard music so quickly. If it’s music that makes me feel something… I’m there.
LC: Es la primera vez que entrevistamos a un vocalista de rock en Loud Cave, y nos gustaría saber cómo ha sido tu formación como cantante, con qué frecuencia entrenas los screams de metal y cuánto tiempo has tardado en perfeccionar tu sonido.
SK: Antes de que os lo cuente, quiero dejar claro que no he sido entrenado vocalmente por ningún profesional. No es ningún secreto que mi cantante favorito de todos los tiempos es Corey Taylor (Slipknot) y creo que sus interpretaciones en el álbum IOWA son las voces más brutales que he oído nunca. Estaba desesperado por conseguir ese estilo, así que vi algunos vídeos en internet y seguí algunos consejos de la legendaria entrenadora vocal Melissa Cross (que sin duda me ayudaron), pero me puse manos a la obra yo sólo.
Me pasaba las tardes gritando, lastimándome la voz (no intencionadamente), recuperándome y volviendo a intentarlo, hasta que encontré una forma que me funcionaba sin lastimarme la voz ni sentir dolor después. Hice todo lo posible por imitar la voz de Corey y, al hacerlo, creo que encontré mi propio estilo, que está muy influenciado por el suyo.
Siempre lo comparo con el gimnasio: entrenas los músculos, se resienten y necesitan tiempo para recuperarse, pero luego se fortalecen. Me encanta hacer ejercicio, así que trasladé esos principios a mi voz y eso es justo lo que ha pasado con ella; se ha fortalecido y la uso de una manera que me resulta cómoda.
Empecé en 2014, y alrededor de 2021 sentí que estaba llegando a un punto en el que había perfeccionado un poco mi voz. En los últimos años he tenido más confianza en mi voz, ¡sin duda!
LC: This is the first time we interview a rock vocalist at Loud Cave, and we’d like to know how your training as a singer has been, how often you train metal screams and how long it took you to perfect your sound.
SK: Before I tell you, I just want to drop a little disclaimer that I haven’t been vocally trained by any professionals. It’s no secret that my favourite singer of all time is Corey Taylor (Slipknot) and I think his performances on the IOWA album are the most brutal vocals I’ve ever heard. I was desperate to tap into that style myself, so I watched some videos online and took some tips from a legendary vocal coach Melissa Cross, which definitely helped, but I took matters into my own hands.
I would spend my evenings screaming, hurting my voice (not intentionally), recovering and then trying again, until I found a way that worked for me without hurting my voice or feeling any pain after. I did my best to imitate Corey’s voice and in doing so, I think I’ve found my own style, which is heavily influenced by his.
I always compare it to the gym: you workout your muscles, they get sore and need time to repair, then they grow stronger. I love working out, so I carried those principles over to my vocals and that’s what has happened with my voice; it’s grown stronger and I use it in a way that’s comfortable for me.
I started that in 2014, and then by around 2021 I was coming into a place where I felt I had perfected it somewhat. I’ve definitely been the most confident in my voice the last few years, that’s for sure!
LC: A pesar de que la mayoría de elementos del hard son puramente electrónicos, creemos que las vocales cada vez tienen más importancia en estos estilos. ¿Crees que recurrir a voces e instrumentos reales le aporta personalidad a la música hard?
SK: 100%. Especialmente cuando se trata de voces (y no lo digo por ser parcial) pero muchas veces cuando escucho un tema de música hard, no podría decir quién lo ha producido realmente, ya que los estilos y técnicas que se utilizan tienden a ser muy similares. En cambio, la música rock/metal o la música con una banda de músicos suele tener siempre una firma y una personalidad inconfundibles que se reconocen con sólo oír 10 segundos de una canción.
Así que añadir voces reales, especialmente las escritas por el propio vocalista, sólo añade una capa de autenticidad y personalidad que es única para ellos y que no se puede encontrar en ningún otro sitio. El rap, el hip hop, el pop, etc, son pruebas de ello.
No me malinterpretéis; hay un montón de productores únicos y con mucho talento en la música hard, que tienen su propio estilo, pero cuando añades a Nolz, Carola o Last Word a la mezcla, le das a la canción un toque que ningún sample puede aportar.
LC: Even though most elements of hard music are purely electronic, we feel that vocals are becoming more and more important in these styles. Do you think that using real vocals and instruments adds personality to hard music?
SK: 100%. Especially when it comes to vocals (and I’m not saying this to be biased) but a lot of times when I hear a track in hard music I couldn’t tell you who actually produced it, since the styles and techniques that are used tend to be very similar. Where as in rock/metal music or music with a band of musicians it tends to always have this unmistakable signature and personality that you can recognise just by hearing 10 seconds of a song.
So adding real vocals, especially ones written by the vocalist themselves, just adds a layer of authenticity and personality that is unique to them and cannot be found anywhere else. Rap, hip hop, pop, etc, are all testaments to that.
Don’t get me wrong; there’s a ton of very talented and unique producers in hard music, that have their own signature style, but when you add a Nolz, Carola or Last Word in the mix, it gives the track their edge that no sample can bring to it.
LC: Muchos de tus releases se debaten entre el hardcore y el uptempo. Algunos ejemplos son ‘Defiance’ con Audiofreq, ‘Demonic Rage’ junto a DRS e Irradiate, ‘I’m Nuclear’ y ‘Vault Of Violence’ con N-Vitral, ‘The Fight Is On’ en colaboración con Republic, o ‘The Chosen Ones III’ y ‘Armageddon’ con Deadly Guns. Pero eso no es todo, ya que también te has juntado con artistas de rawstyle en repetidas ocasiones: ‘Fire & Ice’ con KAMI, ‘We All Live For This’ y ‘This Is Vengeance’ con Warface, ‘Bleed Insanity’, ‘Wall Of Death’ y ‘Power Of The Truth’ junto a Rebelion, ‘Full Throttle’ con So Juice y Mutilator… ¡Tu recorrido es muy amplio! Cuéntanos qué es lo mejor de trabajar con cada género.
SK: Lo mejor de todo es proponer tus ideas a todos estos artistas de distintos géneros y que ellos hagan su magia y creen una canción que yo pueda escuchar objetivamente. El 90% de las veces, la idea que yo tenía en la cabeza o los ritmos que yo tenía para las voces salen de una forma muy diferente en sus cabezas y terminan en una canción que suena enormemente diferente de lo que yo tenía en mente, y es fantástico, porque puedo disfrutarla como fan, aunque yo haya participado en su creación.
Un ejemplo de esto sería ‘Armageddon’ con Deadly Guns y Destructive Tendencies. Esto fue en los primeros días de cantar en el mundo de la música hard, así que pensé que todo lo que escribí saldría como lo envié. Los chicos enviaron la mezcla final de la canción, yo estaba haciendo un vuelo de transbordo a Canadá de vacaciones, y la escuché en el aeropuerto. Odié la canción por completo. Se me subió el ego y pensé: “¿Qué es esto? No suena ni de lejos tan bien como me imaginaba”.
Pasaron unas semanas, se acabaron mis vacaciones, llegué a casa y me dije a mí mismo: “escúchala otra vez, con la mente abierta”, y ¡zas!… Me di cuenta de que la canción era increíble. Sigue siendo uno de mis temas favoritos que he escrito y en el que he trabajado, y así suele ser en la mayoría de las colaboraciones que hago. De hecho, otro ejemplo es el remix de TOZA a ‘Wall of Death’; es muy bueno y puedo disfrutarlo como fan, incluso cuando mi voz está en él.
LC: Many of your releases are torn between hardcore and uptempo. Some examples are ‘Defiance’ with Audiofreq, ‘Demonic Rage’ with DRS and Irradiate, ‘I’m Nuclear’ and ‘Vault Of Violence’ with N-Vitral, ‘The Fight Is On’ in collaboration with Republic, or ‘The Chosen Ones III’ and ‘Armageddon’ with Deadly Guns. But that’s not all; you’ve also teamed up with rawstyle artists on several occasions: ‘Fire & Ice’ with KAMI, ‘We All Live For This’ and ‘This Is Vengeance’ with Warface, ‘Bleed Insanity’, ‘Wall Of Death’ and ‘Power Of The Truth’ with Rebelion, ‘Full Throttle’ with So Juice and Mutilator… Your career is very wide! Tell us what’s the best thing about working with each genre.
SK: The best thing really is throwing your ideas at all of these artists in different genres, then they do their magic and create a track that I can listen to objectively. 90% of the time, the idea I had in my head or rhythms I had for vocals come out so differently in their heads and they finish a song that sounds so vastly different from what I had in mind, and it’s fantastic, because I can enjoy it as a fan, even though I had a part in creating it.
One example of this would be ‘Armageddon’ with Deadly Guns and Destructive Tendencies. This was back in the early days of singing in the world of hard music, so I just thought everything I wrote would come out the way I sent it over. The guys sent over the final mix of the song, I was doing a transfer flight to Canada on holiday and I listened to it at the airport. I absolutely hated the song. My ego kicked in and I was like: “wtf is this? This sounds nowhere near as good as how I imagined it to be“.
A few weeks went by, my holiday was over, I got home and I said to myself : “just listen to it again, with an open mind”, and bam!… It hit me, the song was fuckin’ awesome. It’s still one of my favourite tracks I’ve ever written and worked on, and that is how it tends to go on most of the collaborations I do. In fact, another example is TOZA’s remix of ‘Wall of Death’; it’s so damn good and I can enjoy it as a fan, even when my vocals are on it.
LC: En cuanto al proceso creativo, nos surgen varias dudas. ¿Le pones tú el nombre a los tracks? ¿Los productores también se implican en hacer las letras? ¿Primero se escribe la letra o se hace la canción?
SK: En el 95% de los casos suelo escribir todas las letras, y luego la canción principal sale de las letras que he escrito. Los únicos temas en los que nunca escribí nada fueron ‘I’m Nuclear’ con N-Vitral (ya que es básicamente una versión), ‘Vault of Violence’ con N-Vitral y ‘Devil’s Rage’ con Deadly Guns.
‘Demonic Rage’ era un título que Irradiate y DRS ya tenían en mente, así que escribí el tema lírico de la canción en torno a él. Lo mismo para ‘Wall of Death’ con Rebelion y ‘Full Throttle’ con Mutilator & So Juice. Todas esas canciones ya tenían esos nombres y temas, así que simplemente escribí la letra y la voz en torno a ellos.
También suelo escribir las melodías vocales y los ganchos (de los que estoy más orgulloso). El único gancho que tenía semipreparado era la parte melódica de ‘Demonic Rage’. Y para responder a la última parte, nunca produzco musicalmente nada más que las voces, y a veces la guitarra. Puedes oírme tocar la guitarra en ‘Demonic Rage’, y también en ‘Reborn in Darkness’ y ‘The Lone Wolves’, de Deadly Guns.
LC: Regarding the creative process, several questions arise: Do you name the tracks yourself? Do the producers also get involved in writing the lyrics? Do you write the lyrics first or do you make the song?
SK: 95% it’s usually me writing all of the lyrics and then the title track comes from the lyrics I’ve written. The only tracks I’ve done that I never wrote anything on was ‘I’m Nuclear’ with N-Vitral (as that’s essentially a cover song), ‘Vault of Violence’ with N-Vitral and ‘Devil’s Rage’ with Deadly Guns.
‘Demonic Rage’ was a title Irradiate and DRS already had in mind, so I wrote the lyrical theme of the song around that. Same goes for ‘Wall of Death’ with Rebelion and ’Full Throttle’ with Mutilator & So Juice. All of those songs already had those names and themes in place, then I just wrote the lyrics/vocals around them.
I tend to always write the vocal melodies and hooks too (which I’m most proud of). The only hook that was semi-prepared for me was the melodic part of ‘Demonic Rage’. And to answer the last part, I never musically produce anything but the vocals, and sometimes guitar. You can hear me playing guitar on ‘Demonic Rage’, and also on ‘Reborn in Darkness’ and ‘The Lone Wolves’, by Deadly Guns.
LC: Dentro del panorama hard, sobre todo en el uptempo, encontramos decenas de MCs que también aportan frescura con sus distintos estilos. ¿Cuál es la principal diferencia entre un cantante y un MC?
SK: No tengo experiencia como MC, pero lo que sí puedo decir como cantante es que un cantante aporta la emoción y el aspecto interpretativo. Como fan, diría que un MC es alguien que puede aportar emoción, pero que está ahí principalmente para animar al artista o al DJ y mantener alta la energía del público.
LC: Within the hard scene, especially in uptempo, we find dozens of MCs who also bring freshness with their different styles. What is the main difference between a singer and an MC?
SK: I have no experience with being an MC, but what I will say as a singer, is that a singer brings the emotion and performance aspect. As a fan, I’d say an MC is someone who can bring the emotion but is mainly there to hype up the artist/DJ and keep the crowds energy high.
LC: ¿Has actuado cantando en directo con algún artista?
SK: Mi primera (y única) vez en el escenario fue con Warface en el primer evento “Live For This” de 2018. Fue un momento muy especial, ya que pude abrir el set principal de Warface con Youri. Todavía me siento muy honrado de que me pidieran que lo hiciera y siempre será un momento culminante en mi vida. De vez en cuando miro las fotos de aquella noche y no me puedo creer que estuviese al lado de los platos de Youri mientras manda al público.
Para alguien que siempre se ha sentido como un extraño y un poco solitario toda su vida, ese momento me hizo sentir como si formara parte de una hermandad, ¡aunque fuera muy breve! ¿Sentir esa confianza por parte de una leyenda como Warface? Qué más puedo decir.
Tuve la oportunidad de seguir con Irradiate y DRS en Masters of Hardcore 2022, pero las restricciones de viaje que se estaban relajando poco a poco debido a la pandemia me impidieron ir en aquel momento.
LC: Have you performed live singing with any artist?
SK: My first ever time (and only time) on stage was with Warface at the first ever ‘Live For This’ event in 2018. It was a very special time, as I got to open Warface’s headlining set with Youri. I’m still so honoured I was asked to do it and it’ll always be a highlight of my life. Every now and then I’ll look back at the photos from the night and I can’t believe I’m on stood right next to Youri’s decks while he commands the crowd.
For someone who has always felt like an outsider and a bit of loner all of his life, that moment made me feel like I was part of a brotherhood, even if it was very brief! To feel trusted like that by a legend like Warface? What more can I say.
I did have the opportunity to follow that up with Irradiate and DRS at Masters of Hardcore 2022, but the travel restrictions that were still slowly being relaxed due to the pandemic prevented me from being able to go at the time.
LC: ¿Puedes darnos alguna pista sobre lo que tienes preparado para el 2024?
SK: No hay planes concretos que pueda daos en exclusiva, pero Audiofreq y yo hablamos a menudo de una continuación de ‘Defiance’. Me encanta trabajar con él, así que cruzo los dedos para que así sea.
Actualmente estoy trabajando en dos temas con un artista llamado Gallik de Francia. Creo que se harán públicos en marzo de 2024.
También me encantaría asistir por fin a alguno de los grandes festivales de los Países Bajos en 2024, ya que nunca los he vivido, así que si alguien que esté leyendo esto va a ir, ¡que me busque y no tenga miedo de venir a saludarme si me ve allí!
LC: Can you give us any hints about what you have in store for 2024?
SK: There’s no concrete plans that I can exclusively give to you, but me and Audiofreq talk often about a follow up to ‘Defiance’. I absolutely love working with him, so fingers crossed on that one.
I’m currently working on two tracks with an artist called Gallik from France. I believe they will be public in march 2024.
I’d also love to finally attend some of the big festivals in the Netherlands in 2024, as I’ve never experienced them, so if anyone reading this is going, look out for me and don’t be afraid to come and say “hey” if you see me there!
LC: Pasamos a las preguntas cortas.
LC: Tus colaboraciones soñadas.
SK: Gunz For Hire. Su bootleg a ‘Uprising’, de Muse, es increíble. Me encantaría trabajar con ellos en algo parecido y con mucho ritmo.
LC: Let’s move on to the short questions.
LC: Your dream collaborations.
SK: Gunz For Hire. Their bootleg of Muse’s ‘Uprising’ is so incredible. I’d love to work with them on something similar and bouncy.
LC: Tus productores de hard music favoritos y tus bandas/cantantes de metal preferidos.
SK: Audiofreq, Rebelion, Warface, TOZA.
Meshuggah, Metallica, Slipknot, Korn, Gojira, Disturbed, Lamb of God.
Corey Taylor, James Hetfield, David Draiman, Randy Blythe, Jens Kidman.
LC: Your favorite hard music producers and your favorite metal bands/singers.
SK: Audiofreq, Rebelion, Warface, TOZA.
Meshuggah, Metallica, Slipknot, Korn, Gojira, Disturbed, Lamb of God.
Corey Taylor, James Hetfield, David Draiman, Randy Blythe, Jens Kidman.
LC: El tema cantado por ti al que más cariño le tienes.
SK: ‘Journey of Ecstasy’, de Warface y Elke Donkers.
Esta canción es la que más significado tiene para mí desde el punto de vista lírico y musical, ya que escribí la letra y la melodía vocal durante una época en la que estaba locamente enamorado de alguien. Sin duda, me salió del corazón.
No funcionó con esa persona, pero el lado positivo es que la letra ahora significa para mí más que nunca. Siento que algo más grande me estaba hablando cuando esas letras se me metieron en la cabeza, y ahora son palabras de perseverancia para mí siempre que estoy en un lugar oscuro.
Además, me encanta cantar el gancho. He grabado una versión rockera que me encantaría que el mundo escuchara algún día.
LC: The song sung by you that you love the most.
SK: ‘Journey of Ecstasy’, by Warface feat. Elke Donkers.
That song has the most meaning to me lyrically and musically, since I wrote the lyrics and vocal melody during a time I was madly in love with someone. That one definitely came from the heart.
It didn’t work out with that person, but the silver lining is that the lyrics mean more to me now than ever before. I feel like something bigger was talking to me when those lyrics were put into my head and now they’re words of perseverance for myself whenever I’m in a dark place.
Plus I absolutely love singing the hook. I’ve recorded a full on rock version that I would love the world to hear one day.
LC: El festival en el que más te gustaría cantar.
SK: Defqon.1. ¡Seguro!
LC: The festival where you would most like to sing.
SK: Defqon.1. For sure!
LC: Define tu estilo en una frase.
SK: El canto melódico y disonante de un tranquilo chico de pueblo.
LC: Define your style in one sentence.
SK: Melodic and dissonant crooning’s of a quiet small-town boy.
LC: Una meta a largo plazo.
SK: Cantar, tocar y actuar en directo.
LC: A long term goal.
SK: To sing, play and perform live.
LC: Tus hobbies aparte de la música.
SK: Me encanta hacer ejercicio en el gimnasio, dar largos paseos y leer. También soy un gran gamer; me encantan los juegos de Final Fantasy y Resident Evil, Elden Ring, God of War, Cyberpunk 2077, etc. También me gusta jugar a un multijugador en línea decente.
Tocar la guitarra… ¡Podría hacerlo todo el día sin nada más y sería feliz!
LC: Your hobbies apart from music.
SK: I love working out at the gym, going on long walks and reading. I’m also a big gamer; love playing Final Fantasy and Resident Evil games, Elden Ring, God of War, Cyberpunk 2077, etc. I enjoy digging in with a decent multiplayer online too.
Playing guitar… I could do that all day without anything else and be happy!
LC: Por último, ¿algo que quieras decirles a todos los fans que tienes en España?
SK: Os quiero a todos, gracias por vuestro apoyo y por tomaros el tiempo de escuchar mi trabajo, os lo agradezco de verdad y, ¡me encantaría visitar España y veros a todos algún día!
LC: Finally, something you want to say to all the fans you have in Spain?
SK: I love you all, thank you for your support and taking the time to listen to my work, I’m truly grateful and I would love to visit Spain and see you all one day!